Wednesday, August 31, 2011

SUMPAH ANAK MERDEKA

merdeka bukan hanya pada nama, sebutan dan tulisan, tetapi seharusnya dan sewajarnya sbg rakyat Malaysia yg cintakan tanah air, kita menghayati makna dan erti sebenar sebuah "kemerdekaan"....(,")



Aku anak merdeka
Bangkit dari persada luka
Berdiri megah di pentas wira
Inginku tebus maruah bangsa

Aku anak merdeka
Terjaga dari ranjang kecewa
Berpaksi gagah di panggung perkasa
Ingin ku bela nasib bangsa

Aku anak merdeka
Harapan nusa dan bangsa
Akan kutentang petualang negara
Yang tegar membuat angkara

Aku anak merdeka
Di hati semangat waja
Di dada penuh satria
Ini Tuah akan membela
Untuk kubalut luka lama

oleh;
Serunai Faqir
Wangsa Maju

Saturday, August 27, 2011

KUIH-KUIH RAYA PILIHANKU

raya tahun ni, x banyak kuih raya yg aku beli....based on pglman thun lpas, beli kuih raya byk2, tpi smpi lpas raya pn xabis mkan,mmbazir je...so,thun ni aku cuma amik kuih raya drp kak ita, kak lin n haji mutalib je....cukuplah seadanya...kt umah,mak pn dh byk borong kuih rya...xtau la biskut peanut butter nk bt atau x blik kg nenek esok,sbb tp2 thun biskut tu mmg xpernah miss bt utk raya....dh jdi tradisi n warisan tp kali ari raya....

kuih2 raya kt bwah ni mmg antara favourite aku....rangup+lemak berkrim+sedap sokmo...xrugi kalo korang pn cuba...


suji brunei mylin


goyang rozita


maruku ikan selayang mylin


samosa ht mutalib


wafer mylin (tp2 thun msti kena beli)


milky cashew mylin (kuih ni pn sodap,xsempat raya lg dh mkan 2baris..hehe)


peanut rozita....packaging yg menarik...budak2 mmg suka makan

"SELAMAT ARI RAYA"....(,")

Sunday, August 14, 2011

KENANGAN BAKAR MERIAM-SUATU KETIKA

video

Dekat2 nk raya ni, tiba2 kenangan zaman budak2 dulu menyinggah lalu mengetuk mentol mindaku...heh...kecik2 dulu, mmg best giler bila tiba hari raye...nak pakai baju raya,kasut raya,beg tangan raya.time tula nk bergaya sakan..tpi yg pasti,baju raya aku n adik beradik msa kecik2 dulu mak yg jahitkan...maklumler adik beradik ramai, 6org,kalo nk beli baju siap kt kedai,makin kopak lah ayah aku,mana ler mampu...nasib baiklah mak pandai menjahit...so,baju raya ktorg 1family mak le tukang jahitnya...pasal tu la,kdg2 baju raya yg ktorg pkai sama kaler...kain 1 papan, mmgler...hihi....

pastu, pagi2 raya mesti pusing satu umah salam pakcik makcik pasal nk pau duit raya dr depa...pastu,msti nk g raya umh jiran2 tok nenek pasal nk pau depa plak duit raya...kecik2 dulu kalo raye umah org,dptle 10sen,20sen,30sen,50 sen..plg byk aku rase sggit la...bdak2 zman skrg,kalo rya mana main sen2 lagi...ringgit2 je..kdg2 bkan beriya nk beraya pn...dtg umh nk mnta duit rye je..kuih xjamah,air xminum...adess...sedih tol aku tgok bdak2 zman skrg nih...nilai2 raye tu cm dh xde kt lubuk hati plg dlam depa...

zaman2 aku sek rendah dulu,mmg best bila dpt main bunga api n mercun...tiap2 ari xsabar nk tggu mlam...time tu la dgn adik beradik n sepupu sepapat dok bakar bunga api n mercun..pglman yg aku xprnah lupa n msh berbekas smpi skrg,ada 1 kali tu, aku g patah2kan bunga api,pstu bakar..apa lagi,melompat2 la bunga api tu smpai melubangkan kain yg aku pkai time...maka terbakarlah sedikit ruang kt kaki aku..perit giler..parutnya makan berbelas tahun nk ilang...skrg pn,ada ckit msih berbekas kt kaki...elok juga,jdi pgjran n peringtan kt aku...

bila dh naik sekolah menengah,bunga api n mercun2 ni,aku mcm dh xberapa nk layan sgt...budak2 pnya mainan la katakan..hehe....zaman2 ni dh mula nk kenal2 n test2 bakar meriam...awalnya,aku mmg plg mnyampah kalo dgr bunyi meriam...bising,bingit,pening kpala aku....jantung dup dap dup dap je mnahan trkejut....tup2, ayah aku yg g dok design meriam...xsilap aku 2batang meriam kot...1 tggal kt kg nenek tiram,1 lagi kt kg nnek tebrau...bukan calang2 meriam ayah aku bt....meriam "PVC" tuh....xmain la pakai2 buluh nih..hehe

aku pn mula2nya,bkan layan sgt meriam "PVC" tuh...dok tgok adik2 lelaki aku n sepupu2 lain je main...lama2 rse mcm teringin nk test..mcm best jerk...aplagi, g la masukkan kabaid dlm meriam tu,pastu bubuh air ckit,tggu bbpa minit,last baru cucuh lubang meriam tu dgn api...kalo btul tkniknya,mmg bunyi berdentum dentam le meriam tuh,kalo xkena gaya n cranya,bunyi puuuuttt,mcm kentut je....heh...yg ptg kna sabar n smart....kslmtan pn nk kna jga gak...jgnler dh lpas cucuh meriam tu dgn api,tiba2 g jengah kt depan psal xde bunyi...xpasal2 je meletup kt muka nnti...dh dpt rya free2 je kt hspital,xke naya?

tpi zman skrg aku tgok,depa main meriam mcm2 teknik,yg mmbhyakan plak tuh...pada aku la,bole je nk main meriam ni...tpi jgn le dok main dkat2 dgn umh org lain or kt kwsn2 perumahan...cri le port yg sesuai...cthnya pdang ke,tnah lpang ke...pastu,toksah le guna bhan2 yg pelik2 lgi ajaib dok g sumbat dlm meriam tuh...guna kabaid n air dhle...xyahle nk tunjuk teror n handal sgt...nk suka bole,tpi jgn lebih2...nnti derita yg dpt...nak ke?

pastu bila main meriam ni,biasanya kg sebelah yg dgar,xlama pastu depa mesti mcm nk ajak berlwan bunyi meriam sape plg kuat..psal tula berbalas2 bunyi smpi ke tgah mlm...kdg2 tension gak aku,time2 aku nk tdo,ade plak yg mggatal bakar meriam.jwbnya,smpai ke pagi le xleh tdo..tpi,sbnrnya,tu la keunikan main meriam...kdg2 bole mybbkan org lain naik angin psal bunyi bsing n kdang2 bunyi meriam tu memeriahkan lgi suasana hari raya...

so,korang rase bunyi meriam tu memeriahkan suasana raya x?

(p/s: yg ptg, lately bila tgh terawih kt msjid,bdak2 yg dtg tu bkan nk solat pn,dok main mercun n meriam kt blakang masjid je kejenya,menghingar bingarkan suasana...org lain tgh khusyuk terawih,tba2 trkjut dgar bunyi mcm2...dh sound pn xmkan saman,mmg nk kena sekeh le bebudak tu...-kesimpulannya,kalo nk main mercun,tggu le lpas terawih,toksah main kt kwsn msjid,g jauh2 ckit, boleh kn?)

kt bwah ni aku nk share bbpa gmbar meriam yg aku search kt google images..tq mr google..ada mcm2 jenis meriam...meriam buluh,meriam PVC,meriam besi n paling taiko meriam perang...hehe

contoh2 meriam besi...ni mmg kg depa saje bt byk psal nk main beramai2..video kt ats tu pn dtgnya dr meriam2 besi ni le..kg depa ada bt pesta meriam besi raya 2011 lepas...-sumber dpt dr pakcik google...tq pakcik
nila meriam kalo nk g berperang zman2 dlu...guna peluru..kalo korg teror,try le main. ada berani?heh>


contoh meriam buluh...zman tok2 nenek kita dulu meriam buluh ni mmg glamer...tula keistimewaan buluh time raya...bkan stkat bt lemang,bt meriam pn bole

meriam PVC mcm yg ayah aku bt...

SENI DALAM BAHASA

Ada orang kata seni itu indah...indah pada mata, pada tulisan, pada tutur bicara atau apa saja...seni banyak cabangnya...pada lukisan, pada warna, pada arca, pada bicara...dan hari ni aku nk fokuskan seni dalam bahasa..."Bahasa Melambangkan Bangsa"..pada aku xsalah penyataan tu...sebagai orang melayu aku bangga berbahasa Melayu dan berkomunikasi dalam bahasa Melayu...

Bila tonton filem-filem Melayu dulu n Hikayat Merong Maha Wangsa aku sedikit teruja mendengar gaya bahasa yang cukup indah dan puitis dituturkan oleh pelakon-pelakon dalam filem tu...pada aku,ayat-ayat dan bahasa yang digunakan amat mendamaikan dan membuaikan...aku terpesona seketika dan hatiku rawan xterkata...masih terngiang2 lagi di halwa telingaku sepotong ayat dr filem Hikayat Merong Maha Wangsa "bila masa tibanya waktu,redup hati kaum berdua,bila dua jasad bersatu,hidup mati jadi bersama"...ayat yang cukup terkesan dalam hati aku sampai hari ini...

Kini, sudah hampir 4tahun aku mengajar subjek bahasa Melayu menengah rendah walaupun bahasa Melayu bukanlah option ku...banyak yang aku belajar tentang bahasa Melayu...dan hari ni aku nak kongsikan beberapa frasa-frasa puitis yang padaku sangat menarik untuk diaplikasikan sama ada dalam penulisan atau dalam perbualan harian....sumber ni aku dapat daripada buku "Bunga-bunga bahasa untuk Penulisan"...aku ucapkan terima kasih pada kak lin, orang yang mula-mula perkenalkan aku pada kewujudan buku ni..


Bahasa Kiasan

-abu senja melayang menyalut mangkuk malam

-air mata mencurah-curah dari tubir matanya

-ada simpati yang bertunas di hati

-aku berasa bagai tercampak ke gurun tak berorang

-aku cuba mengumpulkan rindu dan membawanya pada musim-musim persuaan

-aku terjerumus ke alam fantasi yang menggetarkan setiap inci hatiku

-aku mengujarkan kata dengan lembut tapi penuh makna

-baik-baik meniti kaca, kalau pecah kaki terluka

-bening pagi menyebarkan zarah-zarah udara yang nyaman

-bagaimana aku harus menterjemahkan kegembiraanku

-dalam sinar bulan, puncaknya seolah-olah menyapu awan dan menujah langit

-di permatang itu, dia berdiri merenung kaki langit sambil meramahi angin kering sawah terbentang

-di tengah lautan manusia dia menghuni pulau kesepian

-dingin yang mencengkam urat-urat saraf tanganku menghadiahkan sentakan yang halus

-duka bersepah di sepanjang lorong hidupku

-dilaungkan keriangan itu agar seluruh sarwa alam tahu bahawa dia terlalu gembira

-embun telus mencerminkan rona-rona kesegaran hijau yang masih mentah

-gambaran yang muncul kian memabukkan perasaannya

-hanya sisa-sisa semangatnya yang dapat meredah kegetiran hidup

-hari-hari baruku berlangsung amat lambat sekali

-hatiku seperti dipajakkan padamu, dan mungkin tidak dapat kutebus kembali

-hidup di birai waktu

-kenangan pedih mengisi liang ingatan

sekadar renungan bersama: "bahasa itu seni, dan sesungguhnya seni itu indah, terpulang pada kita bagaimana cara kita mengindahkan lagi seni dalam bahasa...."

Tuesday, August 9, 2011

DURIAN KEBUN NENEK TIRAM

2hari sblum puasa, aku, mak n ridz berkejaran balik ke kampung...bukan sbb ada hal2 urgent atau benda2 pelik telah berlaku,tpi balik kampung kali ni sbb ada misi & agenda khas yg tersurat lagi tersirat...hehe..mau kutip durian kt umah nenek...hehe..Alhamdulillah,tercapai gak hajat...

Sampai je kt felda sungai tiram dalam kol 6 lebih..dptla tgok muka atok n nenek yg dh lama aku xjmpa ni...dh berbulan2 rsenya aku xberkesempatan mnjengah atok n nenek kt kg...busy bebenor dgn kerja2 kt sek..ampun dan maaf kupinta..rindu yg menyengat dan menusuk ke dalam kalbu...atok dan nenek kesayangan msih ttp sama..apa yg berbeza,hanya garis2 kedutan smakin bertambah pada wajah yg semakin dmamah usia..nenek tampak gagah lagi,berjalan sana sini bagai lipas kudung,tpi atok dh semakin uzur,jalan pn dh xsegagah dan secergas dulu,dgn tongkat yg setia menemani d tangan...

Lpas je solat asar,aku mula meninjau2 belakang umah nenek..kebiasaan yg biasa aku lakukan tatkala sampai umah tok nenek..tgok2 dh ada durian nenek sorok kt dapur kayu,siap tutup dgn alas lagi...haha...nenek kata mmg simpan utk anak cucu datang...kwang2..mak aku ptg tu gak g trun kt kebun belakang cri durian gugur..jumpala 3 biji kot...rezeki2...

Esoknya,lepas subuh aku tidur balik jap...lpas 10-15 minit aku bangun basuh muka n menjengah ke luar rumah...suasana pagi d kampung yg sungguh nyaman dan mendamaikan...kesejukan udara pagi seolah2 menggigit tulang-temulang dan membekukan hampir seluruh sistem sarafku..mau beku otak..hehe...fresh bebenor...aku mulai melangkah keluar mencapai topi keledar kuning n kasut but atok ku...sebagai langkah berjaga2 dan lebih utama sebagai perisai dan pelindungku andainya tiba2 tanpa ku sedar ada buah durian yg cuba menimpa sekujur fizikal ini...hal ini lantaran nenek baru bercerita padaku semalam seinci telinganya hampir dicecah oleh sebiji durian yg baru gugur...Alhamdulillah, Allah masih mengurniakan kesihatan yg baik buat nenekku...kalaulah terjadi apa2 semalam,x ke keruan anak2 dan cucunya yg lain...

Misi diteruskan...ditemani bondaku,kami berjalan menyelusuri semak samun di belakang rumah menghampiri pohon2 durian yang merimbun dan sarat dengan buah yg bergayut2 pada dahannya...tup,jumpa sebiji durian...pencarian diteruskan lagi....langkahku kini beralaih ke pohon durian seterusnya...walaupun sudah memakai alat2 keselamatan, sekali sekala jantungku berdegup kencang juga memikirkan andainya tiba2 ada durian yang gugur secara mengejut lalu menyinggah kepala atau kakiku..atau lebih parah,tiba2 muncul kepala ular cuba memberi salam perkenalan...Alhamdulillah,tiada sebarang perkara xdiingini menyinggah langkah kami berdua...pagi tu,kami hanya dapat mengutip 4-5 biji durian...ok la tu...

kami bersarapan nasi goreng buatan mak n menjamah beberapa ulas durian...dalam jam 9,aku mengajak adikku ridz main badminton...lama xmain dgn dia...dengan mengambil port depan umah di kawasan yg baru ditarahkan,kami layan badminton lebih kurang 20-30 minit...tgok macam syok main,mak pn join sama,tapi xlarat la nk kejar bola sana sini mcm dulu lg..

Dalam jam hampir pukul 10pagi,kami bersiap pula utk ke kebun nenek di Madus...perjalanan hampir 10 minit dr rumah...sudah bertahun aku xmenjengah kebun nenek ni...seingat aku,masa zaman aku kecik2 dulu je aku pernah sampai sini..pastu dh besar2 ni,slalu rse malas nk g...xtau nape,hari tu tiba2 perasaan dan keinginanku meluap2 nk tgok rupa kebun nenek skrg....wah,dh besar rupanya pohon2 getah nenek,pohon2 durian,limau kasturi,bacang dll...masa sampai tu,pak usuku sdg menoreh getah...part time yg pak usu bt time2 cuti...berbaloi juga menoreh ni..2 hari toreh je,boleh dpt dlm RM100..ktorg menjengah pondok yg atok buat d kebun nenek..ada plak pak abu n 2org budak muda..jengah2 dalam pondok,terkejut beruk aku bila tengok byknya durian..pak abu ckp sume ni kutip dr kebun nenek...hmm,mmg syok bila makan durian dlm kebun durian...