Thursday, September 8, 2011

DAGING MASAK BISTIK KU HANGIT...ADUYAI...

1st time test masak daging bistik,

menu yg tiap2 tahun raya xpernah miss d kg felda ulu tebrau,

jenuh aku memotong daging,

bawang, kentang,

memerap daging selama sejam...

ngantok, aku kunci jam tidur jap..

lepas sejam, aku bangkit semula,

menumis bahan2 dlm kuali,

dan akhirnya memasukkan daging ke dalam kuali besar,

proses terakhir yg paling jenuh nak menunggu,

ialah tunggu sampai daging empuk...

api dhle kena buka kecik je,

mmg berjam aku menunggu,

akhirnya apabila daging hampir empuk,

aku bole tertido...

kunci jam kol 2.20 pagi,

tapi, aku hanya tersedar jam 4.15 pagi,

bayangkan ler....

bpe jam aku lewat matikan api,

apa jad kt daging aku???...

hangit itam legam....

menangis x berlagu la aku...

dan akhirnya setelah puas memerah buah fikiran,

aku cuba meng "alter" daging bistikku...

daging yg xhangit bhgian atas aku asingkan,

blender balik bawang, tumis balik rempah, masuk kicap

akhir sekali masuk daging yg separa hangit tu n kentang goreng..

xle 100% jdi daging masak bistik,

tapi ada ler rupa ckit....

sedih tol hatiku semalam.....ishk2..

xpa, ada masa, ruang n peluang,

aku akan cuba balik resepi ni,

tapi aku akan pastikan,

aku start masak siang,

supaya pisang xberbuah 2 kali,

daging hangit sbb tertido.....aduyai.....hehe.... :-p

No comments:

Post a Comment