Wednesday, October 10, 2012

layan blues-episod 2

hujan renyai2
bertempiaran berdecit2
membias udara basah di luar kelas
sedikit tempias
di pinggir kelas
lalu, kelam kelibut
pelajar di pinggir tingkap
mengatup kaget kekisi tingkap nako

begitu juga aku
sedang asyik membelek
satu persatu
tanda pengenalan
bersama slip peperiksaan
bagi memastikan ketelusan
data diri calon
lekas2 mampir
ke tepi tingkap

sekuat tenaga
cuba membantu pelajar2 tadi
mengatup tingkap
saki baki yang masih tinggal
nah! rupanya
hujan sebentar sahaja
bagai angin lalu

hari mulai redup
titis2 hujan mula mengecil
suasana kelas mulai terkawal
hari ini ada 1 peristiwa kecil
tetapi sedikit menggemparkan kelas
dan mencuit perasaanku
di Bilik 2

seorang calon hadir lewat
sedang asyik aku mengira detik jam 2.30 petang
tiba2 suara riuh seisi kelas
menyentak lamunanku
aku kira apa
rupanya calon yg hadir lewat tadi
baru sampai
terkoco2 berkejar ke tempat duduknya
lalu aku bertanya
"ic mana?slip mana?alat tulis mana?"
sekali lagi terkoco2 dia
mencari2 di poket seluar dan teraba2
di seluruh anggota tubuhnya

menggunakan bahasa yg memang
x pernah aku fahami
pelajar tadi cuba berkomunikasi
dengan rakan perempuan sekelasnya
di sudut kiri hujung kelas
lantas pelajar perempuan tadi
menutur kata sindir
"aiya! ic pun x bawa"
aku hanya senyum sinis memandang pelajar itu
sekali lagi dia cuba mengeluarkan wallet nya
lalu terjumpalah ic dan slip peperiksaannya
lega! gaya mulutnya

tepat jam 2.30 petang
aku meminta semua pelajar
mula menjawab soalan
keadaan kembali tenang
lalu, dengan sabar dan tekun
aku tawaf 1 kelas
meneliti ic dan slip
seorang demi seorang pelajar
sampai di tempat pelajar tadi
aku bertanya
"kenapa datang lewat?"
sambil senyum kambing
dia menjawab dengan yakin
"saya pergi makan tadi cikgu"

iya!
jawapan paling jujur
pernah aku dengar
di abad ini...

sekian, coretanku hari ini

3.05pm
Bilik 2
10/10/12

No comments:

Post a Comment