Saturday, February 12, 2011

THANK YOU SIFU

mulanya,agak bermaslah bg aku kalo nak shoot gambar pd waktu malam..sbb gelap without light..dulu,aku igt bila nak shoot kt tempat gelap mesti kena guna flash n ISO yg tinggi..byk kali aku try,tapi hasilnya,gambar xsharp n byk sgt noise..nape ek?penat aku pikir..skrg,lepas berguru dgn sifu firdaus,bt pertama kali aku dpt hasil gambar yg sgt memusakan bila shoot waktu malam...rahsianya,jgn guna flash,jgn guna ISO yg terlalu tinggi...sebaik2nya,wktu mlm,kalo nk shoot landscape,mesti kena guna tripod spy xshake,guna ISO rendah spy xnoise,shutter kena lambat dan aparture kena besar spy byk cahaya drp luar yg bole masuk...kesimpulannya,belajar dengan berguru ni lg cepat dan byk ilmu yg kita dpt..sbbnya,lepas belajar,terus bt praktikal...xde la terkial2 nak test sana sini..hmmm..apa pendapat korang tentang gambar2 kt bawah ni?ok ke?


camera diletakkan secara stabil pada tripod,setting pada F20 dan shutter 20s...guna torchlight handset utk melukis bentuk pokok,tpi xberapa nak menjadi pokok pn..confirm kalo masuk kelas seni,dpt gred plg rendah..heh


pic ni,sifu ktorg malam tu yg btkan...xpasti bentuk apa,tpi rasanya lukisan wave atau abstrak kot..


yg ni sifu tuliskan nama aku guna font tulisan sambung...niza..dapat baca x?


sebelah kiri sekali yg mcm halimunan tu la sifu fotografi ktorg hari tu...miracle kan?cmner rupa ktorg bole elok,tapi sifu plak yg jadi halimunan?xkan la ktorg berguru dgn hantu plak?haha...korang fikir2kan la yee..hehe

d kesempatan ini,aku nak ucapkan time kasih byk2 pd ckgu ktorg aritu,sifu firdaus atas tunuk ajar dan ilmu yg berguna dlm bidang fotografi ni..walaupun satu hari je berguru dgn sifu firdaus dr tghari smpai malam,tapi aku rasa byk gak la ilmu yg dapat aritu...hmm,ada masa n kelapangan lain,insya-Allah bole berguru lagi dgn sifu firdaus...akhir kata,mcm rcgn mentor "tunjuk ajarmu sifu"....(,")

No comments:

Post a Comment