Tuesday, August 9, 2011

DURIAN KEBUN NENEK TIRAM

2hari sblum puasa, aku, mak n ridz berkejaran balik ke kampung...bukan sbb ada hal2 urgent atau benda2 pelik telah berlaku,tpi balik kampung kali ni sbb ada misi & agenda khas yg tersurat lagi tersirat...hehe..mau kutip durian kt umah nenek...hehe..Alhamdulillah,tercapai gak hajat...

Sampai je kt felda sungai tiram dalam kol 6 lebih..dptla tgok muka atok n nenek yg dh lama aku xjmpa ni...dh berbulan2 rsenya aku xberkesempatan mnjengah atok n nenek kt kg...busy bebenor dgn kerja2 kt sek..ampun dan maaf kupinta..rindu yg menyengat dan menusuk ke dalam kalbu...atok dan nenek kesayangan msih ttp sama..apa yg berbeza,hanya garis2 kedutan smakin bertambah pada wajah yg semakin dmamah usia..nenek tampak gagah lagi,berjalan sana sini bagai lipas kudung,tpi atok dh semakin uzur,jalan pn dh xsegagah dan secergas dulu,dgn tongkat yg setia menemani d tangan...

Lpas je solat asar,aku mula meninjau2 belakang umah nenek..kebiasaan yg biasa aku lakukan tatkala sampai umah tok nenek..tgok2 dh ada durian nenek sorok kt dapur kayu,siap tutup dgn alas lagi...haha...nenek kata mmg simpan utk anak cucu datang...kwang2..mak aku ptg tu gak g trun kt kebun belakang cri durian gugur..jumpala 3 biji kot...rezeki2...

Esoknya,lepas subuh aku tidur balik jap...lpas 10-15 minit aku bangun basuh muka n menjengah ke luar rumah...suasana pagi d kampung yg sungguh nyaman dan mendamaikan...kesejukan udara pagi seolah2 menggigit tulang-temulang dan membekukan hampir seluruh sistem sarafku..mau beku otak..hehe...fresh bebenor...aku mulai melangkah keluar mencapai topi keledar kuning n kasut but atok ku...sebagai langkah berjaga2 dan lebih utama sebagai perisai dan pelindungku andainya tiba2 tanpa ku sedar ada buah durian yg cuba menimpa sekujur fizikal ini...hal ini lantaran nenek baru bercerita padaku semalam seinci telinganya hampir dicecah oleh sebiji durian yg baru gugur...Alhamdulillah, Allah masih mengurniakan kesihatan yg baik buat nenekku...kalaulah terjadi apa2 semalam,x ke keruan anak2 dan cucunya yg lain...

Misi diteruskan...ditemani bondaku,kami berjalan menyelusuri semak samun di belakang rumah menghampiri pohon2 durian yang merimbun dan sarat dengan buah yg bergayut2 pada dahannya...tup,jumpa sebiji durian...pencarian diteruskan lagi....langkahku kini beralaih ke pohon durian seterusnya...walaupun sudah memakai alat2 keselamatan, sekali sekala jantungku berdegup kencang juga memikirkan andainya tiba2 ada durian yang gugur secara mengejut lalu menyinggah kepala atau kakiku..atau lebih parah,tiba2 muncul kepala ular cuba memberi salam perkenalan...Alhamdulillah,tiada sebarang perkara xdiingini menyinggah langkah kami berdua...pagi tu,kami hanya dapat mengutip 4-5 biji durian...ok la tu...

kami bersarapan nasi goreng buatan mak n menjamah beberapa ulas durian...dalam jam 9,aku mengajak adikku ridz main badminton...lama xmain dgn dia...dengan mengambil port depan umah di kawasan yg baru ditarahkan,kami layan badminton lebih kurang 20-30 minit...tgok macam syok main,mak pn join sama,tapi xlarat la nk kejar bola sana sini mcm dulu lg..

Dalam jam hampir pukul 10pagi,kami bersiap pula utk ke kebun nenek di Madus...perjalanan hampir 10 minit dr rumah...sudah bertahun aku xmenjengah kebun nenek ni...seingat aku,masa zaman aku kecik2 dulu je aku pernah sampai sini..pastu dh besar2 ni,slalu rse malas nk g...xtau nape,hari tu tiba2 perasaan dan keinginanku meluap2 nk tgok rupa kebun nenek skrg....wah,dh besar rupanya pohon2 getah nenek,pohon2 durian,limau kasturi,bacang dll...masa sampai tu,pak usuku sdg menoreh getah...part time yg pak usu bt time2 cuti...berbaloi juga menoreh ni..2 hari toreh je,boleh dpt dlm RM100..ktorg menjengah pondok yg atok buat d kebun nenek..ada plak pak abu n 2org budak muda..jengah2 dalam pondok,terkejut beruk aku bila tengok byknya durian..pak abu ckp sume ni kutip dr kebun nenek...hmm,mmg syok bila makan durian dlm kebun durian...




















2 comments:

  1. Ada ke kebun/dusun luas cmgini kat felda....??? macam x caya jer..Yg luas tu ladang..sama ada ladang kelapa sawit @ getah..(berbau jeles ni....)

    ReplyDelete
  2. rasenya kebun nenek ni luasnya dua ekar kot...xtau la dua ekar tu luas ke x....xgheti bajet...hehe...dlm kebun ni ada pokok getah+pokok durian+pokok bacang+pokok limau kasturi+pokok rambutan..tpi,xtau nape kebun org lain dia g masukkan pokok rambutan nenek dlm pagar kebun dia...sedap2 je rembat pokok rmbutan nenek...hehe

    ReplyDelete