Sunday, August 14, 2011

SENI DALAM BAHASA

Ada orang kata seni itu indah...indah pada mata, pada tulisan, pada tutur bicara atau apa saja...seni banyak cabangnya...pada lukisan, pada warna, pada arca, pada bicara...dan hari ni aku nk fokuskan seni dalam bahasa..."Bahasa Melambangkan Bangsa"..pada aku xsalah penyataan tu...sebagai orang melayu aku bangga berbahasa Melayu dan berkomunikasi dalam bahasa Melayu...

Bila tonton filem-filem Melayu dulu n Hikayat Merong Maha Wangsa aku sedikit teruja mendengar gaya bahasa yang cukup indah dan puitis dituturkan oleh pelakon-pelakon dalam filem tu...pada aku,ayat-ayat dan bahasa yang digunakan amat mendamaikan dan membuaikan...aku terpesona seketika dan hatiku rawan xterkata...masih terngiang2 lagi di halwa telingaku sepotong ayat dr filem Hikayat Merong Maha Wangsa "bila masa tibanya waktu,redup hati kaum berdua,bila dua jasad bersatu,hidup mati jadi bersama"...ayat yang cukup terkesan dalam hati aku sampai hari ini...

Kini, sudah hampir 4tahun aku mengajar subjek bahasa Melayu menengah rendah walaupun bahasa Melayu bukanlah option ku...banyak yang aku belajar tentang bahasa Melayu...dan hari ni aku nak kongsikan beberapa frasa-frasa puitis yang padaku sangat menarik untuk diaplikasikan sama ada dalam penulisan atau dalam perbualan harian....sumber ni aku dapat daripada buku "Bunga-bunga bahasa untuk Penulisan"...aku ucapkan terima kasih pada kak lin, orang yang mula-mula perkenalkan aku pada kewujudan buku ni..


Bahasa Kiasan

-abu senja melayang menyalut mangkuk malam

-air mata mencurah-curah dari tubir matanya

-ada simpati yang bertunas di hati

-aku berasa bagai tercampak ke gurun tak berorang

-aku cuba mengumpulkan rindu dan membawanya pada musim-musim persuaan

-aku terjerumus ke alam fantasi yang menggetarkan setiap inci hatiku

-aku mengujarkan kata dengan lembut tapi penuh makna

-baik-baik meniti kaca, kalau pecah kaki terluka

-bening pagi menyebarkan zarah-zarah udara yang nyaman

-bagaimana aku harus menterjemahkan kegembiraanku

-dalam sinar bulan, puncaknya seolah-olah menyapu awan dan menujah langit

-di permatang itu, dia berdiri merenung kaki langit sambil meramahi angin kering sawah terbentang

-di tengah lautan manusia dia menghuni pulau kesepian

-dingin yang mencengkam urat-urat saraf tanganku menghadiahkan sentakan yang halus

-duka bersepah di sepanjang lorong hidupku

-dilaungkan keriangan itu agar seluruh sarwa alam tahu bahawa dia terlalu gembira

-embun telus mencerminkan rona-rona kesegaran hijau yang masih mentah

-gambaran yang muncul kian memabukkan perasaannya

-hanya sisa-sisa semangatnya yang dapat meredah kegetiran hidup

-hari-hari baruku berlangsung amat lambat sekali

-hatiku seperti dipajakkan padamu, dan mungkin tidak dapat kutebus kembali

-hidup di birai waktu

-kenangan pedih mengisi liang ingatan

sekadar renungan bersama: "bahasa itu seni, dan sesungguhnya seni itu indah, terpulang pada kita bagaimana cara kita mengindahkan lagi seni dalam bahasa...."

No comments:

Post a Comment