Sunday, August 14, 2011

KENANGAN BAKAR MERIAM-SUATU KETIKA



Dekat2 nk raya ni, tiba2 kenangan zaman budak2 dulu menyinggah lalu mengetuk mentol mindaku...heh...kecik2 dulu, mmg best giler bila tiba hari raye...nak pakai baju raya,kasut raya,beg tangan raya.time tula nk bergaya sakan..tpi yg pasti,baju raya aku n adik beradik msa kecik2 dulu mak yg jahitkan...maklumler adik beradik ramai, 6org,kalo nk beli baju siap kt kedai,makin kopak lah ayah aku,mana ler mampu...nasib baiklah mak pandai menjahit...so,baju raya ktorg 1family mak le tukang jahitnya...pasal tu la,kdg2 baju raya yg ktorg pkai sama kaler...kain 1 papan, mmgler...hihi....

pastu, pagi2 raya mesti pusing satu umah salam pakcik makcik pasal nk pau duit raya dr depa...pastu,msti nk g raya umh jiran2 tok nenek pasal nk pau depa plak duit raya...kecik2 dulu kalo raye umah org,dptle 10sen,20sen,30sen,50 sen..plg byk aku rase sggit la...bdak2 zman skrg,kalo rya mana main sen2 lagi...ringgit2 je..kdg2 bkan beriya nk beraya pn...dtg umh nk mnta duit rye je..kuih xjamah,air xminum...adess...sedih tol aku tgok bdak2 zman skrg nih...nilai2 raye tu cm dh xde kt lubuk hati plg dlam depa...

zaman2 aku sek rendah dulu,mmg best bila dpt main bunga api n mercun...tiap2 ari xsabar nk tggu mlam...time tu la dgn adik beradik n sepupu sepapat dok bakar bunga api n mercun..pglman yg aku xprnah lupa n msh berbekas smpi skrg,ada 1 kali tu, aku g patah2kan bunga api,pstu bakar..apa lagi,melompat2 la bunga api tu smpai melubangkan kain yg aku pkai time...maka terbakarlah sedikit ruang kt kaki aku..perit giler..parutnya makan berbelas tahun nk ilang...skrg pn,ada ckit msih berbekas kt kaki...elok juga,jdi pgjran n peringtan kt aku...

bila dh naik sekolah menengah,bunga api n mercun2 ni,aku mcm dh xberapa nk layan sgt...budak2 pnya mainan la katakan..hehe....zaman2 ni dh mula nk kenal2 n test2 bakar meriam...awalnya,aku mmg plg mnyampah kalo dgr bunyi meriam...bising,bingit,pening kpala aku....jantung dup dap dup dap je mnahan trkejut....tup2, ayah aku yg g dok design meriam...xsilap aku 2batang meriam kot...1 tggal kt kg nenek tiram,1 lagi kt kg nnek tebrau...bukan calang2 meriam ayah aku bt....meriam "PVC" tuh....xmain la pakai2 buluh nih..hehe

aku pn mula2nya,bkan layan sgt meriam "PVC" tuh...dok tgok adik2 lelaki aku n sepupu2 lain je main...lama2 rse mcm teringin nk test..mcm best jerk...aplagi, g la masukkan kabaid dlm meriam tu,pastu bubuh air ckit,tggu bbpa minit,last baru cucuh lubang meriam tu dgn api...kalo btul tkniknya,mmg bunyi berdentum dentam le meriam tuh,kalo xkena gaya n cranya,bunyi puuuuttt,mcm kentut je....heh...yg ptg kna sabar n smart....kslmtan pn nk kna jga gak...jgnler dh lpas cucuh meriam tu dgn api,tiba2 g jengah kt depan psal xde bunyi...xpasal2 je meletup kt muka nnti...dh dpt rya free2 je kt hspital,xke naya?

tpi zman skrg aku tgok,depa main meriam mcm2 teknik,yg mmbhyakan plak tuh...pada aku la,bole je nk main meriam ni...tpi jgn le dok main dkat2 dgn umh org lain or kt kwsn2 perumahan...cri le port yg sesuai...cthnya pdang ke,tnah lpang ke...pastu,toksah le guna bhan2 yg pelik2 lgi ajaib dok g sumbat dlm meriam tuh...guna kabaid n air dhle...xyahle nk tunjuk teror n handal sgt...nk suka bole,tpi jgn lebih2...nnti derita yg dpt...nak ke?

pastu bila main meriam ni,biasanya kg sebelah yg dgar,xlama pastu depa mesti mcm nk ajak berlwan bunyi meriam sape plg kuat..psal tula berbalas2 bunyi smpi ke tgah mlm...kdg2 tension gak aku,time2 aku nk tdo,ade plak yg mggatal bakar meriam.jwbnya,smpai ke pagi le xleh tdo..tpi,sbnrnya,tu la keunikan main meriam...kdg2 bole mybbkan org lain naik angin psal bunyi bsing n kdang2 bunyi meriam tu memeriahkan lgi suasana hari raya...

so,korang rase bunyi meriam tu memeriahkan suasana raya x?

(p/s: yg ptg, lately bila tgh terawih kt msjid,bdak2 yg dtg tu bkan nk solat pn,dok main mercun n meriam kt blakang masjid je kejenya,menghingar bingarkan suasana...org lain tgh khusyuk terawih,tba2 trkjut dgar bunyi mcm2...dh sound pn xmkan saman,mmg nk kena sekeh le bebudak tu...-kesimpulannya,kalo nk main mercun,tggu le lpas terawih,toksah main kt kwsn msjid,g jauh2 ckit, boleh kn?)

kt bwah ni aku nk share bbpa gmbar meriam yg aku search kt google images..tq mr google..ada mcm2 jenis meriam...meriam buluh,meriam PVC,meriam besi n paling taiko meriam perang...hehe

contoh2 meriam besi...ni mmg kg depa saje bt byk psal nk main beramai2..video kt ats tu pn dtgnya dr meriam2 besi ni le..kg depa ada bt pesta meriam besi raya 2011 lepas...-sumber dpt dr pakcik google...tq pakcik
nila meriam kalo nk g berperang zman2 dlu...guna peluru..kalo korg teror,try le main. ada berani?heh>


contoh meriam buluh...zman tok2 nenek kita dulu meriam buluh ni mmg glamer...tula keistimewaan buluh time raya...bkan stkat bt lemang,bt meriam pn bole

meriam PVC mcm yg ayah aku bt...

No comments:

Post a Comment